8 překvapivých účinků l-tryptofanu

Už jste slyšeli o l-tryptofanu? Víte, proč je pro naše tělo důležitý a o co se vlastně jedná? Dnes vám tuto aminokyselinu nejen představíme, ale rovněž vás seznámíme hned s několika jejími zajímavými účinky na náš organismus. To, že se jedná o 2-amino-3- (-3-indolyl) propanovou kyselinu, většině z nás moc neřekne. Důležité ovšem je, že l-tryptofan řadíme mezi esenciální aminokyseliny. A co jsou to esenciální aminokyseliny? Jedná se o takové, které si naše tělo nedokáže samo vyrobit, a proto je nezbytné je přijímat prostřednictvím stravy.

Jak získat l-tryptofan?

Tryptofan se běžně vyskytuje ve velkém množství potravin. I když se vám může zdát, že tělu dodáváte dostatek l-tryptofanu, nemusí to být pravda. Tělo dokáže přijímat nárazově jen určité množství aminokyselin. V běžné stravě je přitom obsaženo mnoho aminokyselin, a proto není jisté, jaké množství l-tryptofanu do organismu skutečně doputovalo. I proto je někdy dobré využít doplňků stravy, které l-tryptofan obsahují.

Jaké maso obsahuje l-tryptofan?

Mezi potraviny velmi bohaté na tuto esenciální aminokyselinu patří například ryby a měkkýši. Ryby jsou obecně důležitým zdrojem živočišných bílkovin, které obsahují všechny esenciální aminokyseliny, tedy i l-tryptofan. Oblíbenou rybou, která je jedním z nejbohatších zdrojů l-tryptofanu, je tuňák žlutoploutvý. Výborným zdrojem je dále rovněž treska, losos či sardinka. Nejen ryby vám ale dodají l-tryptofan. Do jídelníčku zařaďte i hovězí maso, za kterým se řadí vepřové a nechybí ani krůtí maso.

Veganská strava a l-tryptofan

Zatímco vegetariáni mohou získat l-tryptofan z mléčných výrobků či vajec, vegani to mají poměrně obtížnější. Vstřebat dostatečné množství této aminokyseliny bez příjmu živočišných bílkovin není lehké. Do svého jídelníčku proto zařaďte tofu, červené fazole či hrášek. L-tryptofan se dále nachází například v avokádu, sezamových semínkách, kešu oříšcích, banánech, spirulině nebo hnědé rýži. Vyzkoušet ale můžete celou řadu dalších potravin bohatých na l-tryptofan.

Účinky l-tryptofanu na zdraví

Jak už jsme si řekli, l–tryptofan je pro tělo velmi důležitá esenciální aminokyselina. Je totiž nezbytná pro celou řadu procesů probíhajících v našem organismu. A na co konkrétně ji tělo potřebuje?

1. Pomáhá se spánkem

Spánek patří mezi základní fyziologické potřeby člověka, a pokud se mu ho nedostává, nebo je ve špatné kvalitě, může to způsobit vážné zdravotní problémy. L-tryptofan je jakýmsi přírodní lékem na poruchy spánku, špatnou kvalitu spánku a problémy s usínáním. Pokud je l-tryptofanu v těle nedostatek, netvoří se potřebné množství spánkového hormonu melatoninu. Brzy se tak mohou objevit nejrůznější spánkové poruchy. Než se vrhnete na prášky na spaní, které mohou způsobovat závislost, zkuste l-tryptofan doplnit pomocí stravy, nebo potravinových doplňků. Účinky l-tryptofanu na spánek můžete ještě posílit díky kombinaci s bylinami na spánek, jako je meduňka lékařská, kozlík lékařský, šafrán setý nebo mučenka pletní. Tuto osvědčenou a zaručenou pomoc v boji proti nespavosti najdete i v přírodním doplňku stravy Dreamly. Stačí dvě kapsle denně přibližně 30 až 60 minut před spaním.

Dreamly obsahuje 150 mg tryptofanu v jedné kapsli

2. Zlepšuje náladu

L-tryptofan podporuje tvorbu hormonu serotoninu neboli hormonu štěstí. Preventivně tak působí proti depresím a úzkostem. Některé studie dokonce potvrdily, že jeho účinky jsou lepší, než mají antidepresiva. L-tryptofan proto lze označit za přírodní antidepresivum.

3. Posiluje paměť i schopnost učení

L-tryptofan je prospěšný i z hlediska učení, paměti a schopnosti koncentrovat se.  Není proto divu, že mnoho studentů zařazuje během zkouškového období právě tuto aminokyselinu jako doplněk stravy. Kromě lepšího soustředění zároveň zlepšuje náladu a dodává pocity štěstí a spokojenosti. Díky svým účinkům se využívá i při poruchách učení, jako je například ADHD.

4. Je výborným pomocníkem při závislostech

Právě jeho schopnost ovlivňovat náladu a zmírňovat projevy deprese se využívá i při léčbě nejrůznějších závislostí. Doporučuje se proto například lidem, kteří přestávají kouřit. Ti bývají často podráždění, neboť mají chuť na cigaretu a zároveň vědí, že si nesmí zapálit.

5. Pomáhá s hubnutím

Zvýšená hladina serotoninu v důsledku přijímání aminokyseliny l-tryptofan pomáhá udržovat přirozenou kontrolu nad chutěmi a zabraňuje nutkání se přejídat. Zároveň je tryptofan důležitý pro syntézu niacinu, který je důležitý pro přeměnu makroživin ve využitelnou energii. V neposlední řadě pomáhá l-tryptofan bojovat proti únavě a zvyšovat naši výkonnost, což je při hubnutí taktéž potřebné.

6. Zmírňuje bolesti hlavy a migrény

Vzhledem k tomu, že se aminokyselina l-tryptofan přeměňuje v těle na serotonin, dochází tím ke zmírnění bolestí hlavy a dalších příznaků migrény, jako je například citlivost na světlo nebo celková nevolnost.

7. Zcela výjimečně i škodí

Při dodržování doporučeného dávkování l-tryptofanu se neobjevují žádné nežádoucí účinky. Při nesprávném a nadbytečném dávkování se ovšem může objevit zmatenost, nevolnost, pocit sucha v ústech, nebo dokonce horečka, průjem či třes. Nedoporučuje se užívat l-tryptofan společně s antidepresivy, neboť by došlo k nadbytečné tvorbě hormonu serotoninu.

8. Pomáhá při menopauze

Přicházející menopauzu často doprovázejí neovladatelné výkyvy nálad i podrážděnost. V těle totiž dochází k přirozenému úbytku hormonu estrogen, který má za úkol blokovat odbourávání hormonu serotoninu. Díky tomu mohou být ženy v menopauze přecitlivělé. Aminokyselina l-tryptofan naopak podporuje tvorbu serotoninu, který se podílí na zlepšení nálady a pomáhá předcházet depresím.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení